Niksi-Pirkka sticker

Mitä vastuullisuus on?

Vastuullisuus voi tarkoittaa lukemattomia eri asioita kaupan alalla. Tutustu tekoihin, joilla rakennetaan vastuullisempaa kauppaa ja maailmaa.

Kotimaisuus, lähituotanto, hyvät työolot, kierrätettävät pakkaukset ja pienempi hiilijalanjälki. Isoja ja pieniä asioita, jotka saavat aikaan muutosta.

Vesien aarre

PI1023 paajuttu Juha Halonen Juha Halonen, Pielisen Kala, Nurmes

PIELISJÄRVEN RANNAT ovat kuuluneet Juha Halosen elämään aina.

– Pienenä poikana istuin isän mukana kalassa. Välillä se oli tylsääkin, kun yötä myöten oltiin, mutta siitä jäi intohimo kalastukseen ja rakkaus Pieliseen.

Kala on puhtaiden luonnonvesiemme arvokkain raaka-aine, jonka arvostusta Pielisen kala haluaa kalasäilyketuotteillaan parantaa.

– Tämä on ihan maalaisjärkinen asia. Suomen kalakannat ovat hyvin kestäviä, miksi sitä pitäisi mistään muualta tuoda?

PIELISEN KALASSA on purkitettu särkikalaa vuodesta 1994 lähtien. Toiminta lähti halusta kehittää tonnikalalle kotimaisia ja vastuullisesti tuotettuja, edullisia kilpailijoita. Nykyään yrityksen kalaa löytyy myös Pirkka- ja Pirkka Parhaat -tuoteperheiden kalasäilykkeistä.

– K-ryhmällä ja meillä on yhteinen päämäärä tuoda kuluttajien saataville kotimaista kalaa.

Luonnonkalasäilykkeessä hyödynnetään siian ja kuhan kalastuksen sivusaaliina saatavaa särkikalaa. Perinteisesti sivusaalis on parhaimmillaan hyödynnetty minkinruokana, pahimmillaan se on haudattu maahan.

Arkikala-säilykkeemme pääraaka-aine on silakka, jota kalastetaan Suomessa vuosittain kymmeniä miljoonia kiloja. Ruoaksi siitä päätyy vain murto-osa.

VASTUULLISUUS MERKITSEE Haloselle jatkuvaa työtä, ei yksittäistä tekoa.

– Se on asiakkaista välittämistä ja puhtaita raaka-aineita. Tuotantolaitoksemme lämpiää kylmälaitteiden hukkalämmöllä, ja kehitämme jatkuvasti kalastusaluksiamme ja pyydyksiämme. Tähän työhön sitoudumme joka päivä.

Jatkuvaa työtä

PI1023 paajuttu Tuuli Luoma Tuuli Luoma, johtaja, myynti ja omat brändit, Kesko

TUULI LUOMA haluaa kertoa vastuullisuudesta asiakkaille selkeästi ja avoimesti. Hänen K-ryhmälle ideoimansa Tuotteiden jäljillä -nettisivu kertoo yksittäisten tuotteiden matkasta maailmalta K- kaupan hyllylle.

– Idea lähti liikkeelle tonnikalasäilykkeestä viitisen vuotta sitten. Nykyään Pirkka- ja K-Menu-säilyketonnikalojen matkaan pääsee tutustumaan kätevästi pakkauksesta löytyvän QR-koodin kautta. Uusimpana tuotteena sivuille on tulossa esittelyyn Pirkka-ananassäilyke.

havikkitomaatit

ENNEN KUIN mikään tuote pääsee osaksi esimerkiksi Pirkka-sarjaa, sen koko matka raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi ja kaupan hyllylle käydään läpi. Tarkastelun kohteena ovat muun muassa tuotteen materiaalien, valmistuksen, kuljetuksen ja pakkauksen vastuullisuus.

Se onko kyseessä suklaalevy, tonnikalasäilyke vai maitotölkki määrittelee, millaisiin asioihin vastuullisuusselvityksissä kiinnitetään huomiota.

– Pirkka-kaakaojuomissa, -suklaamakeisissa ja -leivontatuotteissa käytetty kaakao on 100-prosenttisesti sertifioitua. Kalatuotteissa K-ryhmä noudattaa WWF:n Kalaoppaan linjauksia ja tuore maito on meillä aina kotimaista.

HAASTAVINTA ON viestiä pakkauksessa asiakkaalle tuotteen takaa löytyvä vastuullisuustekeminen ja arvottaa se jokaiselle asiakkaalle sopivaksi.

– Meidän on tehtävä päätös, mikä vastuullisuustekeminen on asiakkaalle merkityksellisintä. Viestitäänkö pakkauksessa voimakkaammin Reilua kauppaa vai esimerkiksi luomutuotettuja raaka-aineita?

Lue lisää jäljitettävistä tuotteista

Nolla hävikkiä

PI1023 paajuttu Ville hamalainen Ville Hämäläinen, kaiuppias, K-Supermarket Arabia, Helsinki

KAHDEN PIENEN lapsen isää, kauppias Ville Hämäläistä mietityttää, millaista maailmaa olemme seuraaville sukupolville jättämässä. Hänen kaupassaan hävikin minimoiminen ja lähituotteet ovat tärkeimpiä vastuullisuustekoja.

Hävikinhallinnassa K-ryhmässä käytetään apuna datapohjaisia järjestelmiä, jotka ennustavat tuotteiden menekkiä.

– Uusimpana olemme ottaneet aktiiviseen käyttöön päiväyshallintajärjestelmän, jonka avulla pystymme ennakoimaan lähestyvät päiväykset ja myymään tuotteet pois.

Hämäläisen kaupan todellisia lähituotteita ovat kaupan oman leipomon tuotteet sekä kauppakeskuksen katolla sijaitsevan mehiläistarhan mehiläisten valmistama hunaja. Lisäksi kaupassa valmistettujen tuotteiden, kuten täytettyjen patonkien, pakkaamiseen käytetään mahdollisimman paljon kierrätettäviä materiaaleja.

ruokahavikki

RUOKAHÄVIKIN TORJUMISEKSI kauppa on mukana ResQ-sovelluksessa, jonka avulla asiakkaat voivat bongata hävikkiruokatarjouksia lähialueeltaan. Myymälän hävikkihyllyllä on myynnissä punalapputuotteita, esimerkiksi paperikassillisen leipää saa viidellä eurolla.

– Todellista hävikkiä ja biojätettä syntyy enää hyvin vähän. Ainoastaan kalanperkeitä emme ole vielä keksineet hyödyntää.

HYVÄÄ TEKEVIEN ideoiden kehittely on myös hauskaa. Nyt Hämäläisellä on mietintämyssyssä kaupan hävikkihedelmien hyödyntäminen omaksi jäätelöksi.

– Kaupan valikoimaan vaikuttavat asiakkaiden toiveet ja lähituottajien aktiivisuus. Tuottajat, tarjotkaa rohkeasti tuotteitanne oman alueenne K-kauppiaalle myyntiin!

lainaus sara

Hyvä alku

PI1023 paajuttu Heidi Heiskanen Heidi Heiskanen, työpaikkaohjaaja, K-Rauta Levi

”KAUPAN TYÖPAIKKAOHJAAJANA olen työntekijän ensimmäinen kosketus uuteen työhön ja työyhteisöön. Kerron kaupan tavoista ja käytännöistä sekä autan tutustumaan uusiin työkavereihin.

Hakeuduin koulutukseen, sillä koen uusien työntekijöiden auttamisen tärkeäksi ja vastuulliseksi työksi. Ensimmäisen työpaikan merkitys on etenkin nuorelle iso, sillä se vaikuttaa myös hänen tulevaisuuteensa.

Varsinkin nuorta työntekijää voi alussa ujostuttaa, joten on tosi tärkeää myös kysellä päivän mittaan kuulumisia ja fiiliksiä. K-ryhmä on kouluttanut jo yli 1 300 työpaikkaohjaajaa kauppoihin, jotta nuoret saisivat hyvän alun työelämään.”

lainaus kauppias

Terveellisempi tulevaisuus

PI1023 paajuttu Laura Ihanainen Laura Ihanainen, kehityspäällikkö, vastuullisuus, Kesko

”OLEN AINA halunnut työskennellä kestävämmän huomisen hyväksi ja auttaa ihmisiä tekemään terveellisempiä valintoja. Viime vuonna viimeistelimme yhteiset K-ryhmän terveellisyystavoitteet, joiden avulla teemme terveellisistä valinnoista helpompia.

Päätavoitteita on kolme. Muutamme Pirkka-tuotteiden reseptejä niin, että saamme vähennettyä myydyistä tuotteista vuositasolla yhteensä 50 000 kiloa lisättyä suolaa, 200 000 kiloa lisättyä sokeria ja 50 000 kiloa tyydyttynyttä rasvaa. Lisäämme myös Sydänmerkin vähintään 200:aan omien merkkiemme tuotteisiin.

Nämä tavoitteet saavutetaan vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Lisäksi haluamme vaikuttaa siihen, että suomalaiset söisivät enemmän kasviksia: ainakin puoli kiloa päivässä. Tähän pyrimme vaikuttamaan sekä myymälöissä että palveluidemme ja viestiemme kautta.”

50 000 kiloa lisättyä suolaa, 200 000 kiloa lisättyä sokeria ja 50 000 kiloa tyydyttynyttä rasvaa. Lisäämme myös Sydänmerkin vähintään 200:aan omien merkkiemme tuotteisiin."

2500 pirkkatuotetta

Energiatalkoot on yhteinen asia

PI1023 paajuttu Antti Kokkonen Antti Kokkonen, energiajohtaja, Kesko

”TYÖNI ON edistää energiatehokkuutta K-kaupoissa ja muissa K-ryhmän kiinteistöissä. Viime talven sähkönsäästötalkoissa teimme kaupoissa paljon muutoksia, kuten himmensimme valaistusta, ajoitimme sähköä kuluttavia työvaiheita, kuten paistopisteiden käyttöä, ja optimoimme kylmäjärjestelmien asetuksia. Lisäksi uudistamme jatkuvasti kauppojen kylmäjärjestelmiä ja valaisimia energiatehokkaammiksi.

Kulutimme tänä vuonna tammi–kesäkuussa kahdeksan prosenttia vähemmän sähköä kuin samaan aikaan viime vuonna. Työ toki jatkuu, mutta olen iloinen, että kaupparyhmämme pystyi tällaiseen ponnistukseen yhdessä.”

TIESITKÖ?

Lähes 80 prosenttia K-ruokakaupoissa myytävästä ruoasta on kotimaista. K-ryhmän omista Pirkka-tuotteista yli 1 000 on valmistettu tai kasvatettu Suomessa.

Lue lisää:

JULKAISTU   30.9.2023TEKSTI   Anna PoveniusKUVAT   Juhani Halonen, Matias Honkamaa, Antti Rintala ja Sabrina Bqain

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?