Viola Kantola ja Samuli Ahola: Huumorilla piristystä arkeen
Haapajärveläisen K-Kauppiaspariskunnan somevideosta tuli vahingossa hitti. Mitä asiakkaat siitä tuumasivat?
Tämän oivalsin
Yhteisöllisyydestä
Haapajärvellä on alle7 000 asukasta, ja kauppiaina olemme näkyviä toimijoita täällä. Haluamme olla mukana kehittämässä kaupunkimme elinvoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä. Samuli on Haapajärven yrittäjien puheenjohtaja ja mukana monissa luottamustehtävissä ja työryhmissä. Lisäksi sponsoroimme paljon urheilua ja kulttuuria.
Asukkaiden poismuutto on ongelma, ja taistelemme yhdessä sitä vastaan. Uskomme, että hyvä ruokakauppa voi olla tärkeä vetovoimatekijä. Teemme mielellämme yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa ja suosimme lähiruoan toimittajia. Lähiruoan arvostus on ollut entistä kovemmassa nousussa pandemia-aikana.
Luonnosta
Emme ole himourheilijoita, mutta luonto on meitä lähellä matkustamisen ja mökkeilyn kautta. Isovanhempien mökki Syötteellä Kovalammen rannalla on tarpeeksi pitkän matkan päässä, jotta kaupan asiat unohtuvat. Siellä paistamme makkaraa, kalastamme ja lataamme akkuja. Usein juuri rentoutuessa saa uusia ajatuksia.
Matkaillessa käymme eri kaupunkien K-kaupoissa katsomassa, löytyisikö niistä hyviä ideoita, joita voisi kokeilla myös Haapajärvellä. Se on meidän yhteinen harrastus.
Parisuhteesta
Olemme olleet yhdessä 14 vuotta ja siitä kauppiaina kolme vuotta. Yhteisen kauppijuuden näimme vain mahdollisuutena, emme uhkana. Toisesta ei ole paljastunut yllättäviä puolia, mutta luonteenpiirteemme korostuvat arjessa ja kiireessä. Meillä on omat vahvuutemme, ja se on hyvä asia.
Toisen tontille menemisestä tulee sanomista. Viola hoitaa konttorihommat ja arjen kaupassa, Samuli vastaa markkinoinnista, kehittämisestä ja yhteistyöstä sidosryhmien kanssa. Hän esimerkiksi kuvaa videoita sosiaaliseen mediaan. Samuli tekee nopeasti päätöksiä ja Viola on harkitsevampi, joten tasapainotamme toisiamme tälläkin tavoin.
Huumorista
Viime kesänä kuvasimme someen videon perunoiden pesusta pesurin kanssa. Siitä tuli ihan vahingossa hauska. Monet asiakkaat nauroivat sitä meille kaupassa käydessään. Video oli kuulemma ollut päivän piristys ja he odottivat lisää samanlaisia.
Huumori on hyvä keino tavoittaa ihmisiä. Olemme yhdessä sopineet, että emme julkaise mitään negatiivista somessa. Positiivisuus kantaa valittamista pidemmälle.
Avoimuudesta
Avaamme myös ihan tavallista arkeamme sosiaalisessa mediassa. Se kiinnostaa ihmisiä ja luo vuorovaikutusta. Teemme päivityksiä vaikkapa hiihtoreissuista tai kokkaamisesta. Valmistamme ruokaa yhdessä perheen kanssa viikonloppuisin, kun aikaa on enemmän. Usein Samuli kokkaa pihvejä tai esimerkiksi lohipastaa.
Työyhteisöstä
Yritämme luoda työntekijöille sellaisen ympäristön, missä jokaisen on mahdollista kertoa ideoitaan. Ja kyllä niitä myös tulee! Sellaiset keksimisen ja yhdessä toteuttamisen hetket ovat hienoja.
Ketkä?
Samuli Ahola, 34, ja Viola Kantola, 31, ovat K-Supermarket Haapajärven kauppiaspariskunta.
Juuri nyt
K-Supermarket-ketjun vuoden 2021 parhaan asiakastyytyväisyyden diplomi meni Haapajärvelle.