Viivi Huuska: Pukeutuminen on osa itseilmaisua
Valokuvaaja Viivi Huuskalle on tärkeää, että mainoskuvissa ihmiset voisivat nähdä itsensä, eivät vain illuusiota siitä miltä heidän pitäisi näyttää.
– PUKEUTUMINEN ON mulle lähes yhtä tärkeää kuin taide. Se on osa itseilmaisuani, kertoo Viivi Huuska, valokuvaaja ja musiikkivideo-ohjaaja.
Jo alakoululaisena hän erottautui pukeutumisellaan muista, ja muistaa käyttäneensä äitinsä ompelemaa vankihaalaria koulussa vappuna. Teini-iässä Spice Girlsin konserttiin lähti spaissari-ulkonäkönsä juuri ennen konserttia muuttanut fani lyhyessä tukassa, maastohousuissa ja XXL-kokoisessa mustavalkoisessa Spice Girls -paidassa.
– Olen jo nuoresta määritellyt pukeutumiseni itse, ja se ilmentää tarvettani erottautua, mutta myös suojautua. Pukeutuminen on minulle leikki ja suoja, voimavara ja voimannäyttö samaan aikaan.
Viivi Huuska on kuvannut K-ryhmän Mywear-vaatemerkin Saa pukeutua -videoita ja mainoksia keväästä lähtien. Kankaanpäästä lähtöisin olevalle Huuskalle vaatteiden ostaminen hypermarketista on tuttua.
– Menen yhä Cittariin katsomaan uteliaana niiden pukeutumisen valikoimia. Sieltä löytyy aina kaikkea kiinnostavaa.
TUOREIMMAT HUUSKAN videot sijoittuvat koulumaailmaan, sellaiseen, jossa opettaja alkaa tanssia villisti kesken tunnin ja jossa kaikenkokoiset ja -näköiset oppilaat tanssivat juhlasalissa. Videoissa näkyy ihmisten vapautuminen ja itseilmaisu heidän haluamallaan tavalla.
– Haluan, että mainoskuvassa ihmiset voisivat nähdä oman itsensä, eivät vain illuusiota siitä miltä heidän pitäisi näyttää. Olen kyllästynyt siihen, miten naisia kuvataan ja kohdellaan.
Hänen mielestään on hämmästyttävää miten naiset eivät ole vieläkään tasa-arvoisia työelämässä.
Viivi on kasvanut karnevalisoituneessa ja hyväksyvässä ympäristössä, jossa vaikeistakin asioista on puhuttu suoraan niiden oikeilla nimillä. Huuskan isoveli on mediapersoona Cristal Snow.
MONESSA MUKANA oleva nainen tuli suuren yleisön tietoisuuteen Pete Parkkosen Kohta sataa -biisin kuvaajana pari vuotta sitten.
Pirkka-lehdelle Huuska on kuvannut useita kansihenkilöitä, kuten lokakuun lehden kansihenkilön ja Roosa nauha 2019 -suunnittelijan Anna Puun. Myös Pekka Hyysalo, Eva Wahlström, Villegalle, Alina Tomnikova ja edellisvuoden Roosa nauha -suunnittelija Michael Monroe ovat Huuskan kuvaamia. Unohtaa ei sovi myöskään Pirkan Alma-kantta, joka palkittiin vuoden 2017 parhaana aikakauslehden kantena.
– Meillä luettiin Pirkkaa perheessä, joten tunneside lehteen on vahva. Olen onnellinen, kun voin nyt olla mukana lehden teossa. Hanoi Rocks -fanina Michael Monroen kuvaaminen jännitti tosi paljon. En koskaan ajatellut, että kuvaisin häntä. Se oli suuri kunnia, Huuska muistelee.
HÄN KERTOO saavansa työstä voimaa.
– Ihmiset ovat kaiken suola. Pyrin aina kohtaamaan ihmiset puhtaana, siinä hetkessä läsnäolevina.
Nyt Viivi Huuskasta itsestään on tullut kuvaamisen kohde, oma brändinsä. Syyskuusta lähtien Huuska on ollut yksi Adidaksen mainoskasvoista yhdessä 26 muun pohjoismaisen taiteilijan kanssa.
Tulevaisuudessa saatamme löytää Huuskan myös ohjaamassa ulkomailla ja oman näyttelyn parista. Heti tämän haastattelun jälkeen Huuska oli lähdössä ottamaan promokuvia Pete Parkkosesta.