Niksi-Pirkka sticker

Ideanikkari kauppiaana

Kauppias Juha Jylli toi palan saaristolaiselämää Turun K-Citymarket Länsikeskukseen ja nosti kaupan maailman maineeseen.

Polkuni kauppiaaksi

”Opin jo pikkupoikana, että asiakkaan eteen on tehtävä kaikkensa.”

Kun Juha Jylli oli pikkupoika, kauppiasisä antoi hänelle tehtävän. Juhan tehtävänä oli tarkastaa läpivalaisulaitteella irtomyynnin kananmunia silloisessa Jyllin Kaupassa, Meri-Porissa.

– Jos munan sisällä näkyi mustaa, se oli pilaantunut ja piti poistaa myynnistä. Isä ja äiti antoivat minulle vastuuta pienestä pitäen. Pääsin apulaiseksi myymäläautoon ja välillä tuurailin kaupassa, jos joku oli sairastunut.

Juhankin kauppiasura alkoi Meri-Porista, josta hän päätyi kolmen kaupan jälkeen Turkuun K-Citymarket Länsikeskukseen. Tai Länkkäriin niin kuin moni 1990-luvulta asti toiminutta kauppaa yhä kutsuu.

– Kun minulle tarjottiin tätä kauppapaikkaa, en empinyt hetkeäkään. Välillä on ollut tiukkoja paikkoja, mutta luotan, että me pärjäämme.

Parhaat ideani

”Saan ideoita somesta tai matkoilta, joilla vierailen aina kaupoissa.”

Entä, jos palasen Turun saaristoa voisikin löytää ruokakaupan sisältä, pohti Juha visioidessaan K-Citymarket Länsikeskuksen remonttia muutama vuosi sitten.

– Halusin, että kaupalla on oma identiteetti, jolla se erottautuu kilpailijoista ja jää asiakkaiden mieleen.

Nyt asiakkaita tervehtii punavalkoinen majakka, joka on kopio Turun edustalla olevasta Rajakarin loistosta. Salaatit löytyvät venevajaa muistuttavalta yrttitorilta, ja ostosten lomassa asiakkaat voivat levähtää laitureilla. Koko komeutta reunustaa kolmiulotteinen, 300 metrin pituinen merikartta.

– Olen kasvanut meren äärellä ja tykännyt aina veneilystä. Siitä se idea alun perin lähti.

K-Citymarket Länsikeskusta voisi kutsua pieneksi kaupungiksikin. Kaupassa on oma jäätelötehdas, juustola, keittiömestari Aki Wahlmanin ja henkilöstön yhdessä kehittämä Food Factory -konsepti ja panimomestari Eemeli Tuhkasen pyörittämä käsityöläispanimo.

– Meillä on parikymmentä omaa olutta, jotka ovat saaneet nimensä saaristosta. Asiakkaat voivat seurata oluen valmistusta ikkunalasin läpi.

PI324 Kauppiaan tarina 3

Minä työnantajana

”Kauppa voi menestyä vain, jos sen henkilökunta voi hyvin.”

Juha vierastaa ajatusta työntekijöiden jäykistä kehityskeskusteluista, joissa kaikki energia kuluu lomakkeiden täyttelyyn. Hän haluaa rakentaa avointa keskustelukulttuuria ja toivoo, että työntekijät uskaltaisivat kertoa toiveitaan ja mahdollisia murheitaan pitkin vuotta.

– Tunteiden patoaminen pöytälaatikkoon ei yleensä kannata työpaikallakaan, sillä se johtaa helposti turhautumisiin.

Käytännössä iso kauppa on kuin valtava palapeli, jossa jokaisella palasella on tärkeä tehtävänsä. K-Citymarket Länsikeskusta pyörittää sesongista riippuen noin 250–300 työntekijää. Omien työntekijöiden apuna on vuokratyövoimaa ja tavarantoimittajien edustajia.

– En pystyisi hallitsemaan yksin tämän kokoista yritystä. Kun suunnittelimme kaupan remonttia, halusin ottaa mukaan koko henkilökunnan ja kuulla heidän ajatuksiaan. Koen olevani onnekas, kun olen löytänyt ympärilleni parhaat tekijät ja yhteistyökumppanit.

Juhan mielestä kaupan ala sopii hyvin eri taustoista tuleville tekijöille, sillä kaiken voi oppia työtä tekemällä.

– Meillä on töissä esimerkiksi entinen lehdenjakaja, joka on nykyään todella merkittävässä esihenkilöroolissa. Työntekijämme ovat huipputyyppejä ja innostuneita työstään.

PI324 Kauppiaan tarina 2

Asiakkaani

”Turkulaiset uskaltavat antaa suoraa palautetta ja kertoa toiveistaan.”

Siinä missä kauppias oppii tuntemaan pienessä kyläkaupassa nopeasti jokaisen asiakkaansa, K-Citymarket Länsikeskuksen kokoisessa hypermarketissa kävijöihin tutustuminen ottaa aikansa.

Juha on rakentanut yhteisöllisyyttä järjestämällä asiakkaille kakkukahveja ja teemapäiviä.

– On ollut mahtavaa kuulla vanhojen kanta-asiakkaiden muistoja 1990-luvun Länkkäristä. Täällä on käynyt aina paljon lapsiperheitä, pariskuntia ja eläkeläisiä, mutta viime aikoina nuorten asiakkaiden määrä on lisääntynyt. Uskon, että tähän on vaikuttanut se, että olemme kasvattaneet valikoimaa 6 000 uudella tuotteella ja kerromme niistä aktiivisesti somessa.

Kun asiakkaat toivoivat viime vuonna lisää ideoita ruoanlaittoon, Länkkärin mestarikokki Jukka Arvela alkoi valmistaa heille ateriaehdotuksia. Jukka järjestää kaupassa viikoittain maistatustapahtumia.

– Food Factory -ravintoloissamme myydään myös ihan tavallista kotiruokaa, josta on tullut monelle kiireisen arjen pelastus. Meidänkin perhe hyödyntää sitä paljon, Juha kertoo.

Porista kotoisin olevaa kauppiasta varoiteltiin etukäteen, että matka turkulaiseksi voi kestää parikymmentäkin vuotta.

– Huomasin kuitenkin pian, että kannustamalla oikeaa jääkiekkojoukkuetta voi saada hiukan etumatkaa, Juha tunnustaa nauraen.

Vapaa-ajalla

”En ole koukussa someen, mutta työmeilejä luen kotonakin.”

Käytännössä Juha sukkuloi yhä kahden kaupungin välillä, sillä toinen koti on Porissa ja lapsetkin käyvät vielä koulua Satakunnassa. Intohimoinen vesilläliikkuja on kuitenkin jo siirtänyt veneensä Naantaliin.

– Porissa rentoudun perheen kanssa kesämökillä, mutta Turun saaristosta tulee nautittua veneellä. Käyn myös pelaamassa golfia Maskun kentällä, talvella hiihdän. Luonnossa liikkuminen on paras tapa ladata akkuja.

Vapaa-ajan ja levon merkityksen Juha on ymmärtänyt rankemman kokemuksen kautta: kuusi vuotta sitten hän ajautui lähelle työuupumusta.

– Onneksi selvisin siitä ja sain apua ajoissa. Opin myös tuolloin paljon itsestäni ja oman työn johtamisesta. Vaikka olen kunnianhimoinen, tunnistan nyt ajoissa, milloin työkuorma on kasvamassa liian suureksi. Haluan oppia elämään niin, että arki pysyy balanssissa ja uskallan sanoa myös ei. Aikaa pitää riittää läheisillekin.

Kauppiaan top 5 -vinkit

Säästövinkkini: Lataa kännykkään K-Ruoka-sovellus, jossa on päivittäin hyviä tarjouksia.

Paikallinen helmi: Turun jokirannassa kulkee kiva kävelyreitti, ja sen varrelta löytyy loistavia ravintoloita.

Neuvo sujuvaan ruokahuoltoon: Käytä kaupan omia ravintoloita, joista saa maittavaa valmista kotiruokaa.

Suosikkini Pirkka-tuotteista: Pirkka Parhaat lempeän chilinen grillimakkara.

Vinkki kaupassa käyntiin: Hyödynnä hybridimallia. Tee perusostokset nettikaupasta ja tule paikan päälle kauppaan hakemaan elämyksiä, kun sinulla on enemmän aikaa.

Mielessä nyt

  1. Olemme valmiina kevään isoon ruokasesonkiin. Karitsa ja tumma olut ovat yleensä pääsiäisen hittejä, samoin oman jäätelötehtaamme mämmigelato.

  2. Vaikka maailmantilanne on ollut pitkään epävakaa, näen jo valonpilkahduksia. Ihmisten luottamus talouteen tuntuu olevan parantumassa.

  3. Haluan pitää entistä parempaa huolta omasta ja läheisten hyvinvoinnista. Pyrin liikkumaan kolme kertaa viikossa, ja syömme kotona terveellisemmin.

Kuka?

Juha Jylli, 45, kolmannen polven K-kauppias vuodesta 2006.

Kauppa:

K-Citymarket Länsikeskus Turussa vuodesta 2020. Brittiläinen kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio IGD valitsi KCM Länsikeskuksen maailman parhaaksi kaupaksi marraskuussa 2023. Se valittiin myös Suomen vuoden 2023 parhaaksi K-Citymarketiksi.

Asuinpaikka:

Turku ja Pori.

Perhe:

13- ja 15-vuotiaat pojat edellisestä liitosta. Puoliso Sari, jolla 15- ja 22-vuotiaat tyttäret.

Tutustu kauppiaskoulutuksiin:

K-kauppiaaksi

Lue lisää kauppiastarinoita:

JULKAISTU   26.2.2024TEKSTI   Sanna WalleniusKUVAT   Suvi Elo

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)