Hyvää tekevä harrastus

Jalkapallo yhdistää, ja sen parissa on tutkitusti hyvä kasvaa. Palloliiton junioritoimintaa ja pienten futaajien kasvua ovat tukemassa myös useat suomalaisyritykset.

HUUHKAJIEN EM-KISAPAIKKA ja Helmareiden pääsy ensivuoden EM-lopputurnaukseen nostivat suomalaisen jalka-pallohuuman uudelle tasolle. Nyt fanitetaan Rantasta, Pukkia, Sällströmiä, Sparvia ja muita jalkapallotähtiä, ja heidän saavutuksensa kannustavat junioreita lajin pariin.

Jalkapallolla onkin myönteinen vaikutus harrastajien opiskelutuloksiin, itsetuntoon sekä itseluottamukseen. Suomen Palloliitto on tutkinut yhteistyössä UEFAn kanssa jalkapallon vaikutuksia sekä harrastajiin että yhteiskuntaan, terveyteen ja talouteen.

Futis yhdistää myös suomalaisyrityksiä. K-ryhmä on Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani seuraavat neljä vuotta ja tukee sekä maajoukkuetasoa että Palloliiton juniorityötä. Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Vaasan, Unilever ja Sinebrychoff.

HALUAMME TUKEA jalkapalloharrastusta osana lasten terveellistä kasvua, joukkuehenkeä ja yhteisöllisyyttä. Hyvinvoivista nuorista kasvaa terveitä aikuisia ja tulevaisuuden päättäjiä, Vaasan Oy:n kaupallinen johtaja Minna Cousins sanoo. Cousinsilla on kokemusta myös kentän laidalta: hänen molemmat lapsensa ovat pelanneet eri joukkueissa. Perheen kovin jalkapallofani on Britanniasta kotoisin oleva mies.

UNILEVER SUOMEN maajohtaja Jonas Idström puolestaan aloitti jalkapallon pelaamisen noin 10-vuotiaana Porvoon Akilleksessa ja pelaa vieläkin kesäisin harrastesarjassa. Hän on myös toiminut tyttärensä jalkapallojoukkueen joukkueenjohtajana.

– Arvostus omia vanhempiani kohtaan nousi entisestään, kun koin itse, mitä seuratoiminta junioreiden vanhemmilta vaatii. Unileverin tuotemerkillä Rexonalla on Palloliiton kanssa yhteistyösopimus. Sitä puolsivat samanlaiset arvot sekä halu edistää terveyttä, liikkumisen iloa ja osallistamista.

– Haluamme yhdessä Palloliiton kanssa innostaa mahdollisimman monia aktiivisuuteen ja liikkumaan enemmän sekä tuntemaan olonsa itsevarmaksi, kertoo Unileverin markkinointipäällikkö Ilse Siekkinen.

SINEBRYCHOFFILLA ON pitkät perinteet liikuntatapahtumien ja junioritoiminnan tukemisessa. Yhteistyö Palloliiton kanssa jatkuu EM-kisojen jälkeenkin. – Jalkapallo on kuuma ja kiinnostava laji, joka vaikuttaa mielettömän isossa mittakaavassa.

Se tuo liikunnan iloa, hyviä terveysvaikutuksia ja vaikuttaa myös talouteen, Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen sanoo.

– Mukanaolo EM-kisoissa oli Suomelle jo iso voitto.

30.7.2021TEKSTI   Satu KärkiKUVAT   Kari Ylitalo