Niksi-Pirkka sticker

Verokahvia ja robottivarastoja – näin kauppa ja siellä käyminen on muuttunut

On kuljettu pitkä matka siitä, kun maidot, lihat ja siirtomaatavarat ostettiin eri kaupoista. Keskon historiateos Rohkea kauppajätti kertoo suomalaisen kaupan tarinan.

Ruokahuolto sodan aikana

Vuonna 1940 neljä kauppiaiden tukkuliikettä yhdistyivät Keskoksi. Pitkään valmisteltu yhdistyminen eteni, kun hallitus antoi asetuksen maan ruokahuollosta sotaoloissa. Sen turvaamiseen tarvittiin ruokakauppoja. Kesko tuki kauppiaita entistä laaja-alaisemmin sota-aikana. Vaikeudet korostuivat, kun nuoremmat kauppiaat olivat rintamalla. Kauppoja hoitivat vaimot, palkolliset ja iäkkäämmät kauppiaat.

Historiakuva sekatavara

Säännöstely jatkui sotien jälkeenkin. Kaupoissa myytiin verokahvia, hyväntekeväisyyssuklaita, -päärynöitä ja -tupakoita, joita saatiin tuoda maahan ohi virallisen säännöstelyn.

Kekseliäs mainonta hurmasi kansaa

Sotien jälkeen kaupat olivat edelleen sekatavarakauppoja, joissa ostokset pyydettiin ja saatiin tiskin takaa myyjältä. Uudet tuulet kuitenkin puhalsivat, ja Helsinkiin avattiin uudenlainen kauppa, jota kutsuttiin pikaostosmyymäläksi.

Kauppojen mainonta vahvistui, ja esimerkiksi vuoden 1950 Suurmessuilla Keskon osastolla esiteltiin maailmankartta, josta vierailijat saivat nappia painalla tietää tuotteiden alkuperämaat. Etenkin vastauksen etsiminen ”Missä pippuri kasvaa?” -kysymykseen kiinnosti yleisöä.

Itsepalvelua ja valmispakkauksia

Kun säädökset, joiden mukaan liha, maito ja siirtomaatavarat oli myytävä omissa liikkeissään, purkaantuivat, syntyivät itsepalvelumyymälät 1960-luvulla. Nimi vaihtui asiakkaan valinnan vapautta korostavaksi valintamyymäläksi. Myös valmiit kuluttajapakkaukset yleistyivät, vaikka asiakkaat suhtautuivat niihin aluksi epäillen. Esimerkiksi jauhojen pussinsuu oli pidettävä auki ja suljettava vasta kassalla.

Historiakuva 1

Valintamyymälät vaativat uudenlaista kalustoa, kuten kylmälaitteita. Kesko rakennutti kaikkien konttorien yhteyteen jäähdytystilat vuoden 1961 loppuun mennessä. Se kannatti, sillä pakastettujen elintarvikkeiden myynti kaksinkertaistui vuosittain 1960-luvulla. Eniten meni pakastettua kalaa, etenkin seitiä. Kylmälaitteisto vauhditti myös tuoretavaroiden – röhnien – kauppaa. Nimitys juontui ruotsinkielisestä vihanneksia tarkoittavasta grönsak-sanasta.

1960-luvulla naisille opetettiin valintamyymäläasiointia Loistoemäntä-tv-kilpailussa, jota juonsi valtakunnankuulu Niilo Tarvajärvi.

Suurmyymälöiden valtakausi

Ruokakauppa mullistui 1970-luvulla, jolloin perustettiin isoja suurmyymälöitä, kuten K-Halleja. Näissä myytiin ruoan lisäksi esimerkiksi vaatteita ja kodinkoneita. K-Halleissa järjestettiin myös hupitapahtumia: K-orkesterit ja arvauskilpailut tarjosivat viihdykettä ostosten lomassa. Ensimmäinen Citymarket avattiin Lahdessa 1971, ja samalla vuosikymmenellä alkoi erikoisliikeketjujen kasvu. Syntyi K-Rauta ja Kesport, joista viimeksi mainittu pyrähti kasvuun vasta 1980-luvulla, kun suomalaiset hurahtivat kuntourheiluun. Historiakuva k kauppaauto1

Kauppa-autojen kulta-aika osui 1970-lukuun, jolloin liikenteessä oli toista tuhatta liikkuvaa kauppaa.

Kasari, lamavuodet ja mainoskasvot

Kauppa kukoisti 1980-luvulla, kun korvalappustereot ja munankeittimet villitsivät kansaa. Taantuma iski yllättäen ja verotti myös K-kauppoja. 90-luvun lamavuosina K-ryhmän ketjuista menestyivät esimerkisi Vaatehuoneet, joiden tv-mainoskasvo Simon iloiset ”ysiysi” -huikkaukset iskostuivat ihmisten mieliin.

Erilaisia kauppoja asiakkaiden mukaan

Laman jälkeen alkoi liiketyyppiuudistus, jossa syntyivät yhden, kahden, kolmen ja neljän K:n myymälät. Kirjainten määrä kuvasi kaupan kokoa ja erilaisuutta: pieni kauppa pikkuostoksille ja iso marketti suurhankinnoille. Keskon ympäristö- ja yhteiskuntavastuutyöhön panostettiin ja se alkoi näkyä entistä selkeämmin asiakkaille. Lähituotteiden myynti kasvoi roimasti K-kaupoissa vuodesta 2015 lähtien.

Verkkoshoppailua robottivarastosta

Ostamisen helppouden suuntaa jatkoi ruoan verkkokauppa, joka perustettiin hieman ennen pandemiaa vuonna 2018. Nykyisin verkkokaupan löytää myös K-Ruoka-sovelluksesta. Uusinta uutta edustaa Helsinkiin K-Citymarket Ruoholahden yhteyteen vuosi sitten avattu verkkokaupan keräilykeskus, jossa robotit avustavat ja tehostavat ruoan verkkokauppakeräilyä. Robottien apu näkyy asiakkaille muun muassa edullisempina toimitushintoina. Viimeisin ostospaikka on syyskuussa avattu käyttötavaran verkkokauppa K-Citymarket.fi. Sitä voisi verrata jättikokoiseen sekatavarakauppaan, josta kaikki sai alkunsa, mutta nyt shoppaillaankin kotisohvalta käsin.

Muistatko vielä nämä K-ryhmän kaupat?

Historiakuva vaatahuone

  • Lollo-alusvaateliikkeet
  • Kesmotors-pienkoneliikkeet
  • Kaunis Koti -maali- ja tapettikaupat
  • Kesoil-huoltoasemat
  • Andiamo-kenkäkaupat
  • Nicky & Nelly -lastenvaatemyymälät
  • Pop Toy -lelukaupat
  • Online Superstore -tietotekniikkakaupat
  • Tähti-Optikko-silmälasikaupat
  • K-Pikkolo-elintarvikekaupat
  • Cassa-halpahintakaupat

Terveisiä kirjan tekijältä

”Vaikka K-ruokakaupat, K-Raudat ja Pirkka-tuotteet ovat kaikille tuttuja, Keskolla onkin ollut yllättävää vaikutusta kaikkien suomalaisten elämään. Jo tämän vuoksi Rohkean kauppajätin lukeminen kannattaa.”

Historijoitsija Anitra Komulainen (FT)

kauppajatti nosto

JULKAISTU   28.11.2023TEKSTI   Johanna Falck ja Tanja RinkinenKUVAT   Kesko

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)