Tykkään Suomesta!

Kotimaisten tuotteiden suosio kasvoi globaaliksi trendiksi. Suomalaisille ostosten kotimaisuus on noussut erityisen tärkeäksi.

Me suomalaiset vannomme kotimaisen työn, ruoan ja palveluiden nimeen vahvemmin kuin ihmiset muissa maissa. Kun maailmalla noin 65 prosenttia ihmisistä haluaa suosia oman maansa palveluja ja tuotteita, Suomessa vastaava luku on jopa 90 prosenttia.

Suomalaisten pontimena ostaa kotimaista on ennen kaikkea työllisyyden tukeminen. Arvostamme sitä, että tuote tai palvelu on valmistettu kotimaassa ja yritys maksaa veronsa Suomeen. Kotimaisten ja alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti korostui erityisesti vuonna 2020.

Suomalaisen suosiminen kannattaa. Jos kuluttaja ostaa kuukaudessa 10 eurolla enemmän suomalaista, se tarkoittaa 900 miljoonan euron kysynnän lisäystä kotimaisille yrityksille ja sitä kautta 10 000 työpaikkaa sekä 300 miljoonaa euroa verotuloja.

Lähde: Suomalaisten kulutustottumukset, tunteet ja merkit, Talous-tutkimus 2021, suomalaisen työn liitto

Lue lisää tutkimustuloksista!

4.8.2021TEKSTI   Satu KärkiKUVAT   Getty Images

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?