Näin tekoäly auttaa arjessasi
Tiesitkö, että tekoäly osaa suositella sinulle lempireseptejäsi ja arvioida autosi hinnan? Lue kaksi esimerkkiä, mitä hyötyä tekoälystä voi olla juuri sinulle.
Oletko joskus miettinyt, miten K-Ruokasovellus osaa tarjota sinulle ensimmäisinä juuri niitä tuotteita, joita usein muutenkin kaupasta ostat? Juuri sinua kiinnostavat tarjoukset syntyvät tekoälyn avulla. Mutta mitä tekoäly oikein on?
Tekoälyllä ei ole varsinaista älykkyyttä, vaan sillä tarkoitetaan tietokoneohjelmia, jotka ovat datan perusteella oppineet suorittamaan ihmisen niille antamia tehtäviä, kertoo K-ryhmän tekoälytiimin johtaja Niilo Latva-Pukkila.
– Tekoäly auttaa jo lukemattomissa arkisissa asioissa ilman, että sitä huomaakaan. Tekoälyn avulla parkkihallin kamera osaa tunnistaa auton rekisterinumeron ja sähköposti osaa luokitella roskapostit, Latva-Pukkila kuvaa.
Viime aikoina tekoälyä on ryhdytty laajemmin hyödyntämään luovissa tehtävissä. Voit esimerkiksi pyytää keskustelevaa tekoälysovellusta ChatGPT:tä kirjoittamaan puheen päivänsankarille tai Midjourneytä, kuvienluontityökalua, tekemään kuvan sankarista ystävineen.
Tekoäly on vasta kehittymässä kuten internet alkuaikoinaan.
– Vielä ei tiedetä, mitä kaikkea tekoäly suuressa mittakaavassa tarkoittaa. Jo nyt se voi auttaa esimerkiksi monessa rutiininomaisessa tehtävässä. Näin ihmiselle jää aikaa tärkeämmille asioille: esimerkiksi asiakaspalvelijalle palvella asiakasta tai lääkärille hoitaa potilaita, Latva-Pukkila toteaa.
Täsmäetuja K-ruokakaupasta
K-Ruoka -sovelluksen suositukset ja sinulle räätälöidyt tarjoukset eli OmaPlussa -edut syntyvät K-ryhmän kehittämällä tekoälyohjelmalla. Jos käytössäsi on Plussa-kortti ja käytät sitä ostoksia tehdessäsi, tekoäly analysoi ostoksesi ja tuottaa tämän tiedon perusteella sinulle tarjouksia niistä tuotteista, joista olet tai voisit olla kiinnostunut. Esimerkiksi pizzan rakastajalle sovellus osaa suositella pizzareseptejä ja alennuksia vaikkapa pizzajauhoista tai oliiviöljystä.
K-Ruoka-sovellukseen kuuluu myös hyvinvointitoiminnallisuus, jonne voit asettaa sinua innostavia tavoitteita. Voit esimerkiksi määritellä, että haluat lisätä hedelmien ja vihannesten syöntiä.
Parhaillaan K-ryhmä kehittää sovellusta niin, että voit pian saada reseptisuosituksia ja tarjouksia juuri tavoitteitasi tukevista tuotteista – muun muassa siis erilaisista hedelmistä ja vihanneksista.
Kaupan puolella tekoälyllä toimiva valikoimatyökalu auttaa kauppiasta löytämään juuri sellaisia tuotteita, jotka sopisivat hänen kauppaansa, kiinnostaisivat kaupan asiakkaita ja joita ei vielä valikoimassa ole.Esimerkiksi moni kotimaisen pientuottajan tuote on löytänyt tiensä kaupan hyllylle valikoimatyökalun avulla.
Auton hinta helposti
Houkuttaisiko autonvaihto, mutta sinulla ei ole hajuakaan siitä, paljonko voisit saada nykyisestä autostasi vaihdossa?
K-Auton ”Ostamme autosi” -palveluun on kehitetty tekoälytoiminto auttamaan juuri tässä tilanteessa. Kun syötät autosi tiedot verkkosivustolla olevaan lomakkeeseen, palvelu arvioi auton hinnan ja antaa hinta-arvion sinulle saman tien. K-Auton automyyjä tarkistaa hinnan, ja sinun päätettäväksesi jää, haluatko myydä autosi tällä hinnalla.
Tekoälyhinnoittelu perustuu suureen määrään tietoa toteutuneista autokaupoista. Aivan kaikenlaisista autoista aiempia hintatietoja ei ole riittävästi, joten joissain tapauksissa tekoäly ei välttämättä osaa hinnoitella sitä.
Paitsi hinta-asioissa, K-Auton tekoälyratkaisut voivat tulevaisuudessa auttaa juuri sinulle sopivan auton valinnassa. Tarvitsetko autoa kaupunkiajoon vai maastoretkille, entä kuinka monelle? Onko kyydissä lemmikkejä, entä paljon tavaraa? Kehitteillä oleva sovellus osaa vastaustesi perusteella suositella juuri sinulle sopivia automalleja.
TIESITKÖ?
Tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat K-ryhmässä kaikkea tekoälyn kehittämiseen liittyvää työtä. Etusijalla ovat aina asiakkaan tarve ja etu. Tekoäly tarvitsee toimiakseen tietoa, ja datan keräämisessä ohjenuorana ovat vastuullisuus ja turvallisuus.
Asiakkaalta pyydetään aina lupa tietojen hyödyntämiseen, ja asiakkaan K-ryhmälle antamat tiedot ja yksityisyys suojataan. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää esimerkiksi ostotietojensa käytön, jolloin hänen dataansa ei käytetä eikä hän saa esimerkiksi henkilökohtaisia etuja tai suosituksia.