Kcm-Tammisto-aurinkovoimala-2016-056 asentaja

Mitä kauppasi tekee ilmastonmuutoksen eteen?

K-ryhmä on työskennellyt ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi yli vuosikymmenen ajan. Ilmastonmuutos nostettiin vastuullisuusohjelman teemaksi ensimmäistä kertaa vuonna 2008.

ILMASTONMUUTOS NOSTETTIIN vastuullisuusohjelman teemaksi ensimmäistä kertaa vuonna 2008. Samana vuonna K-ryhmä allekirjoitti kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutui säästämään yli 65 GWh vuoden 2016 loppuun mennessä.

Tavoite ylitettiin, ja K-ryhmä allekirjoitti saman sopimuksen vuosiksi 2017-2025. Toimenpideohjelmassa se sitoutuu se sitoutuu tekemään energiatehokkuustoimenpiteitä määrällä, joka vastaa 7,5 prosenttia vuoden 2015 energiankulutuksesta.

Kesko allekirjoitti vuonna 2017 ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä *Science Based Targets initiativen *hyväksymät tieteelliset tavoitteet kauppojensa, logistiikkansa ja toimitusketjunsa päästöjen vähentämiseksi. Tavoitteisiin aiotaan päästä lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä ja parantamalla energiatehokkuutta.

Tavoitteisiin aiotaan päästä lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä ja parantamalla energiatehokkuutta. Vuoden 2017 alusta kaikki Keskon hankkima sähkö on ollut sataprosenttisesti uusiutuvalla energialla tuotettua.

KESKO ON INVESTOINUT merkittävästi myös esimerkiksi aurinkovoimaloiden rakentamiseen. Tällä hetkellä K-kauppojen katoilla on reilu 30 aurinkovoimalaa, ja rakenteilla on lisää.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja ja käyttäjä.

Kuljetusten päästöjen vähentäminen on keskeinen asia ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. K-ryhmän tavoitteena on vähentää Kesko Logistiikan kuljetusten päästöjä kymmenen prosenttia vuoden 2011 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

Keinoina toimivat logistinen tehokkuus, tehokas paluulogistiikka, taloudellisen ajotavan koulutus ja kaluston uusiutuminen.

Kaupoissa energiatehokkuutta parannetaan esimerkiksi ledivalaistuksella, etävalvonnalla ja kylmälaiteratkaisuilla. Kylmäaltaiden lauhdelämpö otetaan talteen lähes kaikissa K-ruokakaupoissa, jolloin lisälämpöenergiaa tarvitaan vain kovilla pakkasilla.

Lähes 200 K-ruokakaupassa käytetään kylmälaitteiden kylmäaineena teollisuuden prosesseista kerättyä hiilidioksidia, joka on kylmäaineena ympäristöystävällinen vaihtoehto.

Kauppojen asiakkaiden mahdollisuuksia pienentää ilmastovaikutuksiaan tuetaan myös. Se onnistuu esimerkiksi tarjoamalla kattavampi ja palvelevampi lähikauppaverkosto, minimoimalla ruokahävikkiä ja kuuntelemalla asiakkaiden toiveita.

Tulokset näkyvät esimerkiksi vegehyllyllä, johon on koottu kasvipohjaisia tuotteita. Myös lihaa korvaavien kasviproteiinien myynti on kasvanut viime vuosina voimakkaasti.

Kasvisten suosimista tuotetaan järjestämällä vuosittain vähintään 250 kasviskampanjaa ja tarjoamalla monipuolisia reseptejä ja vinkkejä kasvisruokien valmistamiseen.

Osana ympäristötyötä toimivat myös Rinki-ekopisteet kuluttajapakkausten kierrättämiseen. Vuodesta 2017 lähtien asiakkaiden palauttamasta muovista on valmistettu Pirkka ESSI -kiertotalouskasseja.

Kaikkien K-ryhmän omien merkkituotteiden pakkauksista tulee kierrätettäviä, uudelleen käytettäviä tai biohajoavia vuoteen 2025 mennessä.

YHTENÄ UUSIMMISTA ALUEVALTAUKSISTA K-ryhmä panostaa liikkumisen ratkaisuihin. Keväällä 2018 käynnistettiin yhteisautopilotti, jossa valittujen K-ruokakauppojen ja K-Rautojen pihalle tuotiin vuokrattavaksi yhteiskäyttöisiä autoja.

Avaamalla sähköautojen latauspisteitä kauppojen yhteyteen eri puolille Suomea K-ryhmä tuo uuden ajan liikkumisen helposti asiakkaiden ulottuville. Vuonna 2018 avatut 13 uutta pikalatausasemaa laajensivat K-Lataus-verkoston jo yhteensä 49 latausasemaan.

K-Latauksen valtakunnallinen verkosto kattaa vuoden 2019 lopussa lähes 400 sähköautojen latauspistettä yli 70 latausasemalla.

LUE LISÄÄ:

JULKAISTU   12.4.2019TEKSTI   Ani KellomäkiKUVAT   K-Ryhmä

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?