Arkea ja elämyksiä
Tärkein innovaatio voi tulevaisuudessakin olla hitaasti ja rupatellen palveleva kassa, pohtii Ari Sääksmäki pääkirjoituksessaan.
SUOMEN ENSIMMÄINEN K-Citymarket perustettiin 50 vuotta sitten Lahden Paavolaan. Silloin elettiin erilaista aikaa: asiakkaat ostivat kaupasta sitä, mitä tarjolla oli. Nykyään kaupat rakennetaan ja tuotteet valitaan sen mukaan, mitä asiakkaat toivovat.
Aiemmin myös puhuttiin automarketeista, ja sille oli syynsä: suuret kaupat sijoitettiin usein asutuksen laitamille. Nyt isotkin uudet kaupat sijoittuvat entistä paremmin arjen reittien keskelle, joten kauppaan pääsee yhä useammin myös julkisilla tai kävellen. Tavaroiden ja seinien sijaan K-Citymarketien kehittämisessä tärkeintä ovat nykyään asiakkaiden arki, tarpeet ja toiveet.
MONI TOIVOO elämyksellisyyttä ja helppoutta – mutta ne tarkoittavat eri asiakkaille eri asioita. Yksi kaipaa kaupan sisälle erilaisia pieniä ravintoloita, joissa voi nauttia vaikka sushia ostosten lomassa. Toinen ilahtuu hävikkiruokahyllystä tai pullonpalautuskoneesta, johon voi kaataa säkillisen pulloja kerrallaan.
Ja toki korona-aikana ravintoloiden valmisateriat ja matkakuumetta lääkitsevät Finnairin valmisruoka-ateriat ovat vastanneet aivan uudenlaisiin toiveisiin. Tämä kaikki kertoo siitä, mikä kaupassa on tärkeää myös seuraavien 50 vuoden aikana: inhimillisyys ja muuttuvan arjen ymmärtäminen.
ERILAISIA TEKNOLOGIOITA tulee ja niitä hyödynnetään, mutta silti tärkein innovaatio voi tulevaisuudessakin olla jotain sen kaltaista kuin hitaasti ja rupatellen palveleva kassa verkkaista palvelua arvostaville.
KUKA HÄN ON?
Ari Sääksmäki, K-Citymarket-ketjun johtaja ja innokas veneilijä.
ARVOSTAN KAUPASSA
Hyvää valikoimaa, inspiroivaa esillepanoa sekä mukavaahenkilökuntaa.
VIESTI PIRKAN LUKIJOILLE
Merkityksellisten, maskittomien kohtaamisten aika tulee vielä.