Verenpaine, vitamiinit, mieliala... Näin suotuisasti sienestys meihin vaikuttaa

Sieniretki tekee hyvää niin mielelle kuin kehollekin. Metsässä samoilu palkitsee, vaikka saalis jäisi niukaksi.

MÄTTÄÄLTÄ KUULUU RAPINAA, ja pian lintu lehahtaa lentoon. Sieniretki tarjoaa leppoisaa liikuntaa ja koko joukon luontoelämyksiä, kunhan vain maltat pysähtyä katselemaan, kuuntelemaan ja haistelemaan. Lyhytkin pyrähdys luonnossa laskee tutkimusten mukaan verenpainetta ja sykettä. Lisäksi se vaikuttaa suotuisasti mielialaan. Siinä mielessä saat aina satoa, vaikka kori ammottaisikin tyhjyyttään kotimatkalla.

Myös sienten syöminen on terveysteko. Ne sisältävät paljon kuitua, vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita. Kantarellissa ja suppilovahverossa on myös D2-vitamiinia. Sienet ovat varsin kevyttä syötävää: noin 90 % niiden painosta on vettä. Niissä on kuitenkin mukavasti proteiinia suhteessa energiamäärään. Sienissä ei ole gluteenia, joten ne sopivat myös keliaakikoille.

Jos et ole kokenut sienestäjä, nappaa koriin mukaan sienikirja tai lataa sovellus, kuten Sieniopas, kännykkään. Kaikkia lajeja ei tarvitse ottaa kerralla haltuun, vaan voit opetella vaikkayhden kerrallaan. Retkellä voi olla iloa myös PlantSnap-sovelluksesta, jonka avulla tunnistat sienten lisäksi metsän kasveja.

Lue lisää:

1.9.2021TEKSTI   Elina KaremoKUVAT   Getty Images