kuvaluomut

Lasermerkityt kasvikset ovat jo K-kaupoissa

Kun luomukasvikset merkitään uudella tapaa, niitä ei tarvitse pakata tai tarroittaa. Tämä vähentää muovinkäyttöä merkittävästi vuosittain.

Mistä on kyse, kun kasviksia lasermerkitään?

Erityisesti luomutuotteisiin on jo vuosia etsitty tapaa erotella ne luotettavasti tavanomaisesti tuotetuista tuotteista.

Kasvisten lasermerkinnöillä tuotteita ei tarvitse pakata tai erikseen tarroittaa, vaan tiedot merkitään suoraan tuotteen pintaan.

K-ryhmä on ensimmäisenä Suomessa alkanut merkitä kasviksia lasermerkillä.

Miten lasermerkintä tehdään ja missä?

Kasviksen kuoren pinnasta poistetaan hyvin ohut kerros teräväpiirtolaserilla. Tuotteen pintaan ei siten lisätä mitään.

Kasviksen lasermerkintä tehdään Hollannissa tavarantoimittajien toimesta.

Sopiiko tällainen uusi merkitsemistapa kaikille hedelmille ja kasviksille?

K-ryhmän valikoimissa on jo lasermerkittyjä luomutuotteita, kuten avokado, granaattiomena ja inkivääri. Lasermerkitty luomumango on tulossa valikoimaan näillä näkymin joulukuun aikana.

Tämä merkintätapa ei sovellu aivan kaikille tuotteille. Esimerkiksi appelsiinin kuori arpeutuu itsestään ja näin ollen lasermerkintä ei säilyisi kuoressa siistinä kovinkaan pitkään.

Myös omenoiden merkitsemisessä on nykytekniikalla vielä haasteita, mutta seuraamme tilannetta ja laajennamme valikoimaa tarjonnan salliessa.

Tiettyjen tuotteiden kohdalla muoviin pakkaaminen vähentää ruokahävikkiä merkittävästi. Esimerkiksi kurkku on voimakkaasti kosteutta haihduttava kasvis, ja ilman kelmua se nahistuu jopa päivässä tai parissa myyntikelvottomaksi.

Kurkkuja voidaan lasermerkitä, mutta ilman kelmua tuotteen hävikki todennäköisesti lisääntyy. Nykyään kurkut pakataan selvästi ohuempaan kelmuun kuin joitakin vuosia sitten. Muovin määrä vähenee myös tätä kautta.

Vaikuttaako uusi merkitsemistapa tuotteen makuun?

Lasermerkinnän tekeminen ei vaikuta millään tavalla tuotteen laatuun, makuun tai kestävyyteen. Myös laseroitu kohta on turvallista syötäväksi.

EU:n luomuviranomaiset ovat hyväksyneet laseroinnin soveltuvan luomuhedelmien ja -vihannesten merkitsemiseen.

Miten tämä hyödyttää asiakasta tai ympäristöä?

Vuositasolla säästetään merkittävä määrä muovia, kun tuotteita ei tarvitse pakata tai merkitä tarroilla.

Nyt myös pystytään varmistamaan, että luomutuotteet eivät mene kaupassa sekaisin muulla tavoin tuotetuista tuotteista.

Asiantuntijana Nanette Karttunen, osto- ja myyntipäällikkö, K-ryhmän päivittäistavarakauppa

30.11.2018TEKSTI   Tanja RinkinenKUVAT   K-ryhmä