Niksi-Pirkka sticker

Laatikkokaupalla säästöjä

Hanna Immonen on vannoutunut ruoan verkko-ostaja, joka arvostaa ostamisen helppoutta ja hävikin välttämistä. Mistä kaikki sai alkunsa?

Vantaalla asuva Hanna Immonen on ruoan verkko-ostamisen pioneeri. Hän tilasi ensimmäiset ostoksensa jo parikymmentä vuotta sitten, kun pojat Markus ja Hannes olivat vaippaikäisiä. Luminen talvi, vilkkaat lapset ja työmatkoilla oleva puoliso Pertti olivat yhtälö, joka sai Immosen kokeilemaan verkkokauppaa. Palvelu oli kömpelö nykyisiin verrattuna, mutta Immonen oli onnellinen, kun ostokset saapuivat sovittuun aikaan kotiovelle.

Myöhemmin Immonen siirtyi takaisin perinteisten kauppojen asiakkaaksi: verkkokauppatarjonta oli pitkään melko vähäistä, eikä valikoimasta löytynyt tuolloin vaihtoehtoja perheen allergikoille. Kun koronapandemia pari vuotta sitten alkoi, Immonen halusi välttää kontakteja. Niinpä hän teki tilauksen ja sitten toisen. Nyt vanhaan ei ole enää paluuta.

– Olen nyt tilannut ruoat kotiin Tikkurilan K-Supermarket Ylivedosta Vantaalta kaksi ja puoli vuotta. En keksi mitään syytä siihen, miksi juoksisin itse ostoksilla. En tykkää kerätä tomaatteja enkä hypistellä vaatteita.

Immosen mukaan jotkut ovat olleet epäileväisiä hänenkin puolestaan. Yleisin huoli liittyy edellä mainittuun tuotteiden hypistelyyn. Miten voi luottaa siihen, että verkkokauppaostosten kerääjä poimii ne parhaat tomaatit tai omenat?

verkkokauppa Immoset vaaka

– Mielestäni on vain hyvä, että kaupan ammattilaiset tekevät valinnat. Tilaan paljon vihanneksia ja hedelmiä, ja ne ovat aina olleet laadukkaita. Jos kerääjät valitsisivat huonoja yksilöitä, asiakkaat olisivat pian entisiä.

Yliveto on lähialueen kaupoista perheen suosikki, sillä valikoima on monipuolinen. Herkkujakin löytyy, ja kalatiski on kaupan kokoon nähden suuri. Immonen kirjaa tilaukseensa aina muutamia toiveita kuten sen, että lihassa, kalassa ja leivissä olisi mahdollisimman hyvä päiväys. Hän on myös tarkka siitä, ettei hajustamatonta kosmetiikkaa korvata hajustetulla. 

– Kerääjät tuntevat minut hyvin: kerran marinoimaton broileri oli loppu, jolloin kerääjä soitti ja kysyi, että et varmaankaan halua marinoitua kanaa tilalle. Hän muisti ihan oikein: käytämme vain marinoimatonta broileria.

Immoset tilaavat ruoat kotiin kerran viikossa lauantaiksi ja hakevat ne noutopisteeltä. Hanna tekee varauksen yleensä alkuviikosta, ja sitä voi täydentää perjantai-iltaan saakka. Jos tulossa on juhlat, hän saattaa tilata ruoat kotiinkin. Joissain K-kaupoissa on saatavana noudon ja kotiinkuljetuksen lisäksi myös pikatoimitus.

Älykäs ostoslista

Tilauksen tekeminen on helppoa, sillä pohjana on älykäs ostoslista, johon on koottu valmiiksi perheen vakio-ostokset. Niitä on kolmisenkymmentä, joista Immonen yleensä poistaa tuotteet, joita hän ei sillä kertaa tarvitse. Sitten hän tekee tarvittavat lisäykset.

Ruokalista elää vuodenajan mukaan, sillä Immonen suosii sesongissa olevia tuotteita. Yksi verkkokaupan valteista onkin se, että ruokalista tulee suunniteltua tarkasti, jolloin säästyy rahaa. Tarjousten hyödyntäminen kasvattaa pottia entisestään.

Immonen ei tunnustaudu tarjoushaukaksi, mutta hän on hintatietoinen. Toisinaan tarjouksetkin vievät mennessään: jos silmiin osuu vaikkapa hyvä kalatarjous, se päätyy usein ostoskoriin. Immoset syövät paljon kalaa, ja muutaman kerran on käynyt niin, että Hannan tilaama laatu onkin päässyt loppumaan. Silloin kerääjä on soittanut hänelle kalatiskin ääreltä.

– Kerääjä on toiminut silminäni ja kuvaillut, millaisia kaloja tiskiltä löytyy.

Immonen on todella innokas ruoanlaittaja, ja hän arvostaa sitä, että valikoimasta löytyy niin edullisia tuotteita kuin gourmet-vaihtoehtojakin. Hän suosii kaupan omia merkkejä ja valitsee usein edullisemman vaihtoehdon, mikäli tuotteiden laadussa ei ole hänen mielestään merkittävää eroa.

verkkokauppa Immoset muistilista

– Esimerkiksi punaviinietikasta voin ottaa halvimman laadun, mutta jos haluan juuri tietynlaista kreikkalaista luomuneitsytoliiviöljyä, ostan sen.

Immonen on bongannut K-Ruoka-sovelluksen etusivulta kiinnostavia uutuuksia kuten Pirkka Parhaat -pizzataikinan, josta voi pyöräyttää napolilaistyyppisen pizzan. Yleensä perhe ei käytä puolivalmisteita.

– Pizzataikina on ihan huippu – en edes tiedä, olisinko törmännyt tuotteeseen kivijalassa.

Hanna on Immosten perheen tilausvastaava. Kun hän oli hiljattain matkoilla pari viikkoa, Pertti ei tehnyt tilausta vaan lähti kauppaan ostoksille. 

– Vaikka tilaaminen on helppoa, siihen pitää olla rutiini. Ensimmäisen tilauksen tekeminen on samantyyppinen kokemus kuin se, että menee uuteen kauppaan ensimmäistä kertaa ruokaostoksille. Aikaa kuluu, kun ei tiedä, missä mikin asia sijaitsee.

Vähemmän hävikkiä

Immosten esikoinen Markus on muuttanut omilleen, ja Hannes-kuopuskin on kotona vain silloin, kun hänellä on vapaata varusmiespalveluksesta. Kun pojat asuivat vielä kotona, ruokatilauksen koko oli viisi pahvilaatikollista ja vessapaperit sekä pakasteet päälle.

Nyt laatikoiden määrä on supistunut kahteen, ja ostoskorin sisältökin muuttunut. Nykyisin liharuokia tulee valmistettua paljon harvemmin kuin silloin, kun ruokittavana oli kaksi urheilua harrastavaa nuorukaista. 

Hanna Immonen on ollut aina tarkka siitä, että kotiin kannettu ruoka myös käytetään. Hän kuvailee itseään nuukapetteriksi, joka keräilee kasvisten jämät pakkaseen ja valmistaa niistä liemen, kun pussi on täynnä.

En keksi mitään syytä siihen, miksi juoksisin itse ostoksilla.

– Verkkotilaaminen on hyvä apu suunnitelmallisuudessa ja hävikin välttämisessä. Visuaalinen ostoslista auttaa hahmottamaan, mitä ruokia tarveaineista voi viikon kuluessa valmistaa.

Kun Immonen haluaa hemmotella itseään, hän tilaa kotiin kukkia. Hän seuraa kaupan ”Hevikukkamestari suosittelee” -vinkkejä, joihin on koottu vihanneksia, marjoja ja kukkia.

– Tuntuu ihanalta saada kukkia kotiin, vaikka olenkin maksanut ne itse.

Tiesitkö tämän?

K-Ruoka.fi-verkkokaupassa on samat hinnat ja tarjoukset kuin kivijalkakaupassa. K-Ruoan valikoima on markkinoiden laajin: parhaimmillaan valitta-vana on jopa 40 000 tuotetta. Määrä riippuu kaupan koosta. Tarjolla on runsaasti myös edullisia ja laadukkaita omien tuotemerkkien tuotteita.

  • 74 % suomalaisista suunnittelee tarkemmin ostoksiaan, jotta ostaisivat vain sen mitä tarvitsevat.
  • 87 % seuraa tarjouksia ja ostaa tarjoustuotteita.
  • 63 % ostaa enemmän edullisempia kaupan omia merkkejä.

Juttu julkaistu Pirkka-lehdessä 11/2022

JULKAISTU   27.10.2022TEKSTI   Elina KaremoKUVAT   Kaisu Kaplin

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?