Tulevaisuuden autot ovat jo täällä

Tuntuuko ajatus itsenäisesti ajavasta autosta utopialta? Uusissa kulkupeleissä on jo piirteitä, jotka vievät autoja yhä itsenäisempään suuntaan.

Uudet autot ovat lähes poikkeuksetta edeltäjiään turvallisempia, mukavampia ja ekologisempia. Ne osaavat vinkata parhaista reittivalinnoista, raportoida huoltotarpeestaan ja säätää asetuksensa kuskin toiveiden mukaisiksi. Jos kuski vain haluaa, nykyauto voi ottaa hoitaakseen monia ajamiseen liittyviä tehtäviä – sellaisia, joita tulevaisuuden itsenäinen autokin tekee.

Nämä ominaisuudet tekevät ajamisesta turvallisempaa ja leppoisampaa. K-Auton Volkswagen-tuotepäällikkö Toni Nieminen nostaa esiin neljä nykyautojen toimintoa, jotka vievät autoilua kohti autonomisesti liikkuvia kulkupelejä. Hän kuitenkin muistuttaa, että vastuu turvallisuudesta ja ajon aikana tehtävistä päätöksistä on aina viime kädessä kuljettajalla.

1. Kaistavahti auttaa kuljettajaa pitämään auton omalla ajokaistalla norminopeuksilla ajettaessa. Se varoittaa kuljettajaa kaistaviivan ylityksestä äänimerkillä tai rattia täristämällä. Esimerkiksi Volkswageneissa käytettävä kaistanpitoavustin tekee tarvittaessa korjausliikkeen pitäen auton omalla kaistalla. Järjestelmän toiminta kuitenkin edellyttää, että kaistamerkinnät tai kaistan reuna ovat tunnistettavissa.

2. Mukautuva vakionopeudensäädin on kehittyneempi versio perinteisestä vakionopeudensäätimestä. Se pyrkii ylläpitämään kuljettajan asettamaa tavoitenopeutta mutta pitää huolta riittävästä turvavälistä edellä ajavaan ajoneuvoon nopeutta säätelemällä. Esimerkiksi useassa Volkswagenin mallissa on ennakoiva vakionopeudensäädin, joka pystyy mukauttamaan ajonopeutta muun liikenteen sekä kartan nopeustietojen ja liikennemerkkien tunnistuksen perusteella. Auto osaa esimerkiksi ennakoida saapumisen taajamaan ja aloittaa hidastamisen hyvissä ajoin.

3. Pysäköintiavustimen tehtävänä on nimensä mukaisesti auttaa kuskia auton pysäköinnissä. Perinteisemmät avustimet hallitsevat ajon taskuparkkiin. Nämä avustimet huolehtivat ratin pyörityksestä, ja kuskin tehtäväksi jää nopeuden säätely kaasu- ja jarrupolkimilla. Monissa uusissa autoissa, kuten Volkswagen Touaregeissa avustin on kehittyneempi, ja se huolehtii ajosuunnan ohella myös pysäköintinopeuden säätelystä. 

4. Itseoppivat kuljettajaa avustavat järjestelmät hyödyntävät autonvalmistajien pilvipalveluihin kertynyttädataa tiellä liikkujien toiminnasta ja pystyvät mukauttamaan auton toimintaa oppimansa tiedon perusteella. Esimerkiksi Volkswagen ID -täyssähköautoihin saa toiminnon, jolloin kaistallapitoavustin pystyy pitämään auton keskellä kaistaa silloinkin, kun toinen kaistaviivoista ei ole enää näkyvissä. Tietyissä tilanteissa toiminto mahdollistaa auton itsenäisen ohituksen moottoritiellä. Tällöinkin kuljettajan pitää olla valmiina ottamaan ajoneuvo hallintaan, jos tilanne sitä vaatii.

26.4.2022TEKSTI   Tuomas LehtonenKUVAT   K-Auto