paajuttu aloitus

Mikä maa, mikä valikoima

Kävimme ruokakaupassa Hollannissa, Tanskassa ja Sveitsissä ja kutsuimme ranskalaisen meille kauppaan.

– OOH, JOPA PAPAIJAA! Ranskalainen Aurelie Rablet-Elovainio tutkii tyytyväisenä K-Supermarket Redin hedelmäosaston hyllyjä Helsingissä. Olemme tulleet hänen kanssaan kiertämään suomalaista ruokakauppaa ja kuulemaan, miten se eroaa ranskalaisesta. Ensimmäiset erot tulevat vastaan heti sisääntulossa, hedelmä- ja vihannesosastolla.

– Ranskalaisissa kaupoissa on paljon enemmän hedelmiä. Kuljetusmatkojen takia Suomesta on talvisin vaikea löytää hyviä, kypsiä hedelmiä, joten syömme silloin yleensä vain omenaa ja päärynää, Rablet-Elovainio sanoo.

K-Supermarket Redin hedelmäosasto kuitenkin yllättää hänet positiivisesti, etenkin kun on kesä kausiherkkuineen. Kasvisten joukossa on myös suomalainen kummajainen, avomaankurkku. Suomeen muutettuaan Rablet-Elovainio ihmetteli myös ruukkuineen myytäviä salaatteja. Multineen kaikkineen ne toivat Pariisissa ja Genevessä pitkään asuneelle naiselle mieleen maaseudun.

– Syötte myös paljon paprikaa, hän toteaa.

Kaikkiaan ruokaostosten tekeminen on Rablet-Elovainion mukaan Suomessa helpompaa ja miellyttävämpää kuin Ranskassa. Ihmisiä ja meteliä on vähemmän, ja kaupat pysyvät siistimpinä.

– Ranskassa pitää joskus jopa tapella vaikkapa sitruunasta, hän nauraa.

kaupat suomi

MILLAISIA SITTEN OVAT erot eri maiden kauppojen ja niiden valikoimien välillä Euroopassa? Eroja selittävät paitsi paikalliset mieltymykset ja kulttuuri, myös kunkin maan oma tuotanto. Kansallisesti tuotetut tuotteet ovat tärkeitä kaikkialla, kertoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

– Kansainvälistenkin ketjujen valikoimat eroavat paikallisesti, sillä joka maassa tehdään maakohtaisia valintoja. Valikoima voi vaihdella jopa paikkakunnittain. Suomessakin on Helsingissä ja Rovaniemellä kaupoissa erilainen valikoima.

Toisaalta muun muassa sosiaalinen media on vauhdittanut muutoksia kulutustottumuksissa. Ihmiset myös matkustelevat paljon ja omaksuvat erilaisia ruokakulttuureita.

Kaupan alan tutkimus- ja kehitysjärjestö IGD:n mukaan rajat ylittäviä trendejä ovat verkko-ostaminen, uusien kansainvälisten makujen kokeileminen ruoanlaitossa, helppouden suosio sekä terveyden ja hyvinvoinnin korostuminen.

Suomalaisten kauppojen valikoimat ovat kolminkertaistuneet Euroopan unionin jäsenyyden aikana. Suurimmissa hypermarketeissa voi olla 30 000 tuotetta. Myymälärakenne ja sen myötä ostotottumukset vaihtelevat maittain.

Esimerkiksi Saksassa halpamyymälöillä on Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodon mukaan verrattain iso markkinaosuus, kun jossain toisaalla ruokakauppa on pienkauppavetoista. Myös verotus ja lainsäädäntö vaikuttavat valikoimiin. Osassa maista kaupoista saa esimerkiksi viiniä tai reseptivapaita lääkkeitä. Lisäksi kauppojen sallitut aukioloajat vaihtelevat.

Suomessa on suuret karkkiosastot, Ranskassa leivoshyllyt.

RABLET-ELOVAINIOLLE ON MUODOSTUNUT jo suomalaisia suosikkeja, kuten ruisleipä ja Aura-juusto. Sen sijaan esimerkiksi hyvä vuohenjuusto on Suomessa usein kiven alla. Redin suuri juustotiski tekee häneen vaikutuksen.

– Suomalaiseksi tämä on erittäin hyvä, vau!

Ranskalaisin silmin hassuja asioita suomalaisissa kaupoissa ovat sinne tänne ripotellut jäätelöaltaat, loputtomat oluthyllyt ja kauppojen edustojen peliautomaatit.

– Ja nuo suuret karkkiosastot, ne ovat mahdottomia!

Makeisten sijaan ranskalaisten kauppojen hyllyt notkuvat leivonnaisia, kakkuja sekä keksejä, joita tarjotaan esimerkiksi lapsille välipalaksi.

Monet ranskalaiset ostavat yhä leipänsä mieluummin leipomosta kuin supermarketista, myös kaupan lihatiski on tärkeä. Etenkin lihahyllyllä Rablet-Elovainio etsii katseellaan luomumerkintöjä, joita on hänestä vähän.

– Ruokaskandaalien takia Ranskassa ollaan varovaisia ja ihmiset katsovat vielä enemmän merkintöjä kuin Suomessa.

Itse hän ei syö lihaa, ja on pannut merkille, että kasvisruokavaliot ovat Suomessa paljon suositumpia kuin Ranskassa. Tästä osoituksena on pitkä rivistö vegaanisia tuotteita.

Aukioloajat ovat Suomessa joustavammat: Ranskassa monet kaupoista pitävät ovensa kiinni sunnuntaisin. Rablet-Elovainion mukaan monet ranskalaiset, kuten hänkin, tekevät viikon ostokset kerralla lauantaisin. Tämä edellyttää valtavaa jääkaappia – ja lehmän hermoja.

– Ranskassa en ole koskaan päässyt maksamaan ostoksia alle viidessä minuutissa. On tavallista, että kassalle joutuu jonottamaan jopa puoli tuntia.

Lue lisää

27.7.2021TEKSTI   Taina AhtelaKUVAT   Rune Svenningsen ja Miika Pirinen