Niksi-Pirkka sticker

Älä anna talven yllättää!

Talvirenkaiden pitäisi jo olla alla, jos kurvailet marraskuun liukkailla. Mitä eroa on kitka- ja nastarenkailla? Entä tunnetko jo rengashotellin?

Viime vuonna voimaan tullut tieliikennelaki muutti oleellisesti talvirenkaiden käyttöaikaa. Nyt autossa täytyy olla kitka- tai nastarenkaat 1.11.–31.3. välisenä aikana vain, jos kelit sitä edellyttävät. Myös lauhalla talvisäällä talvirenkaita voi käyttää.

Aiemmin talvirenkaita oli pidettävä säästä riippumatta joulukuusta helmikuun loppuun. Uusi laki käytännössä pidentää talvirenkaiden käyttöaikaa kuukaudella kauden molemmissa päissä. Vastuu oikeasta rengastuksesta on aina kuljettajalla. Jos liukkaalla ja talvisella säällä luistelee kesärenkailla, on sakkorangaistus lähellä.

Lain mukaan talvirenkaiden leveissä pääurissa pitää olla kulutuspintaa vähintään kolme millimetriä. Turvallisuussyistä rengas kannattaa kuitenkin vaihtaa, kun kulutuspinta alittaa viisi millimetriä tai nastarenkaiden nastat ovat huonokuntoisia tai nastoja puuttuu runsaasti.

Muista talvikumien kuntotarkastus

Tarkasta talvirenkaiden kunto aina ennen asentamista. Päällisin puolin hyväkuntoinenkin rengas alkaa olla vaihtokuntoinen, kun sille on kertynyt ikää 3–4 vuotta. Renkaissa käytetty kumiseos nimittäin kovettuu iän myötä, mikä heikentää renkaan pito-ominaisuuksia. Valmistusajankohdan voi tarkastaa renkaan kylkeen kirjatusta merkinnästä.

Talvirenkaissa käytetyt kumiseokset ja nastat ovat kehittyneet huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uusimmat rengasmallit ovat edeltäjiään polttoainetaloudellisempia ja niiden pito-sekä jarrutusominaisuudet ovat paremmat. Ne myös vähentävät tien pinnan kulumista ja mahdollistavat mukavamman ajokokemuksen esimerkiksi vähäisemmän rengasmelun ansiosta.

Renkaita hankkiessasi voit vertailla tuotteiden ominaisuuksia tutustumalla EU:n rengasmerkintään. Se ilmoittaa renkaan polttoainetaloudellisuus- ja märkäpitoluokat (A–E) sekä ohiajomelua kuvaavan rengasmeluluokan (A–C). Talvikäyttöön soveltuvassa renkaassa on aina myös talvi- ja jääpitoa ilmaisevat kuvakkeet.

Kitkat vai nastat?

Tähän ikuisuuskysymykseen ei löydy yksiselitteistä vastausta. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Nastojen puuttumisen ansiosta kitkarenkaat ovat ajossa hiljaisemmat ja kuluttavat vähemmän polttoainetta. Nastarengas puolestaan tarjoaa hieman paremman vetopidon ja lyhyemmän pysähtymismatkan, kun ajetaan jäisellä tiellä tai pakkaantuneella lumella. Ennakointi on talviajossa aina tarpeen, mutta kitkoilla sen merkitys korostuu entisestään.

Pääkaupunkiseudulla monet kuskit valitsevat kitkarenkaan, koska tieverkostoa hoidetaan talvella tiuhaan. Helsingin keskusta-alueelle on pohdittu jopa nastarenkaiden käyttökieltoa hiukkas- ja pakokaasupäästöjen sekä katupölyn määrän vähentämiseksi. Päätöstä asiasta ei ole tehty.

Vaihdon jälkeen rengashotelliin

Henkilöautojen koon kasvaessa myös renkaiden mitat ovat pullistuneet. Renkaiden vaihdosta kotipihassa onkin tullut haastavaa, joten yhä useampi suomalaiskuski on luopunut omatoimisesta renkaiden vaihdosta. Autohuollossa isommatkin renkaat vaihtuvat vikkelästi.

K-Auton huoltopalvelut tarjoavat asiakkailleen vaivatonta rengas- ja säilytyspalvelua. Renkaidenvaihdon yhteydessä ammattilaiset tarkistavat renkaiden kunnon ja ilmanpaineet. Halutessaan asiakas voi jättää kesärenkaat kausisäilöön. Säilytyksen hintaan sisältyy myös renkaiden pesu. Jos renkaiden uusimiselle on tarvetta, asiakasta opastetaan omaan käyttötarpeeseen soveltuvien renkaiden valinnassa.

Asiantuntijana varaosapäällikkö Jani Andersson, K-Auto

Lue lisää:

JULKAISTU   2.11.2021TEKSTI   Tuomas LehtonenKUVAT   Getty Images

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?